Czy Wyobrażasz sobie sobie Polską szkołę bez dzwonków, bez prac domowych, bez testomanii, bez pytania przy tablicy, bez zaznaczania na sprawdzianach błędnych odpowiedzi kolorem czerwonym , bez odpowiedzialności zbiorowej, bez rozpoczynania lekcji od 8 rano i wiele innych ważnych kwestii dla Wszystkich dzieci. Będziemy te i inne problemy naszej Polskiej Edukacji przedstawiać.
1. Szkoła bez ciągłego dzwonienia (dzwonek na przerwy), hałasowania, zwiększania poziomu stresu, przebodźcowania. To dzwonienie „Po co to Komu” ? CZY WIESZ ŻE, dzwonek w polskiej szkole to spadek po wielkich fabrykach, do których robotników wzywał właśnie dźwięk dzwonka. Model organizacji nauki, jaki obowiązuje w naszym kraju, to model pruski. Szkoły zostały tak pomyślane, aby jak najsprawniej wychowywały przyszłych robotników dla fabryk. Uczniowie od młodych lat byli, zatem, oswajani z dźwiękiem dzwonka, aby także w przyszłości zawodowej taki człowiek podporządkowywał się regułom i zasadom organizacji czasu pracy. Niestety ten anachronizm pozostał do dziś, chociaż we współczesnych zakładach pracy w większości przypadków już nie ma dzwonka czy syreny obwieszczającej koniec lub początek pracy. Można także Nauczycieli jaki Dzieci uczące się w szkołach z dzwonkami porównać przepraszam za określenie do „zwierząt” zaganianych do zagród:-)
Korzyści wynikające z braku dzwonków w szkole:
- lepsze samopoczucie uczniów i nauczycieli,
- partnerskie traktowanie uczniów przez nauczycieli,
- poprawa relacji między nauczycielami i uczniami,
- uczniowie od samego początku uczą się poczucia czasu i odpowiedzialności za wykonywane działania,
- motywowanie uczniów do większej samodzielności,
- uczniowie uczą się dobrze gospodarować swoim czasem, a także rzetelnie planować i wykonywać różne czynności podczas zajęć lekcyjnych,
- minimalizowanie stresu u uczniów,
- obniżenie poziom hałasu w szkole.
Po zakończonych zajęciach lekcyjnych nauczyciel dziękuje uczniom za uwagę oraz wspólną pracę i rozpoczyna się przerwa. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają możliwość płynnego regulowania czasu pracy i odpoczynku, dzięki temu mają poczucie, że są poważnie traktowani, a ich włożony wysiłek zostaje doceniony, a pomysły zrealizowane.
Dzięki takiemu rozwiązaniu wspieramy system edukacji oparty na zaufaniu i partnerstwie, a nie nakazie i egzekwowaniu pracy. Skuteczne funkcjonowanie szkoły bez dzwonków sprawdziło się również w Skandynawii, która zyskała sobie miano docenianej i modelowej edukacji europejskiej. Zapewne większość z nas, rodziców, pamięta jaki niepokój i chaos w głowie wprowadzał dźwięk dzwonka. Badania jasno potwierdzają, że dzwonki powodują natężenie hałasu i podnoszą poczucie stresu zarówno u uczniów, jak i u nauczycieli. Dźwięk dzwonka na przerwę przyczynia się także do eskalacji energii uczniowskiej, a ponadto, zdejmuje z uczniów odpowiedzialność za kontrolowanie czasu.